Serdecznie zapraszamy do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej na temat:
Uniwersytet na rubieżach. Nauka. Człowiek. Środowisko
Dynamiczne przemiany ekonomiczne, społeczne i kulturowe wymagają systematycznego podejmowania naukowej refleksji nad funkcją i znaczeniem uniwersytetów. Dla organizatorów konferencji kluczowe jest pytanie o rolę uniwersytetów na rubieżach, związaną z oddaleniem od centrum, a jednocześnie z bliskością do innych, mniejszych uczelni i instytucji ważnych dla rozwoju regionów, zgodnie z trzecią misją uniwersytetów – zaangażowaniem w procesy rozwoju regionalnego w różnych wymiarach. Pojęcie rubieże rozumiemy bardzo szeroko, w znaczeniu rubieży edukacyjnych, społecznych, kulturowych, ekonomicznych i przestrzennych. Przyjmujemy, że rubież – w sensie semantycznym – to pogranicze i skraj, ale też teren mający znaczenie taktyczne i strategiczne. Uniwersytety ulokowane na rubieżach stoją wobec konieczności przemyślenia i zredefiniowania swojej misji, funkcji, pozycji w środowisku i w stosunku do centrum, a także określenia kierunków przeobrażeń, aby być aktywnymi twórcami zmian na poziomie regionalnym i ponadregionalnym.
W dyskursie dotyczącym uniwersytetów dominującym wydaje się być nurt krytyczny, w którym sytuacja uniwersytetów i w uniwersytetach określana bywa nawet jako „nowy barbaryzm”. Nie zamykając się na ten nurt, interesuje nas uniwersytet na rubieżach jako unikalny podmiot, istotny aktor i „change maker” na poziomie regionalnym, krajowym czy międzynarodowym. W debacie konferencyjnej proponujemy uwzględnić trzy wymiary związane z funkcjonowaniem uniwersytetu. Pierwszy dotyczy wytwarzania i upowszechnienia multidyscyplinarnej wiedzy, możliwych jej aplikacji, szczególnie w edukacji, z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności nauki. Drugi wymiar dotyczy człowieka i jego potrzeb edukacyjnych, intelektualnych, egzystencjalnych, społecznych, realizowanych we współdziałaniu opartym na zaufaniu, w kierunku budowania wspólnoty. Trzeci wymiar wiąże się z oddziaływaniem na środowisko na zasadach zrównoważonego rozwoju.
Novum w formule konferencji stanowi organizacja pracy w roboczych zespołach problemowych, kierowanych przez liderów, w których uczestnicy dzielić się będą wynikami badań i wymieniać doświadczenia, tak, aby przygotować raporty cząstkowe (w języku polskim i angielskim) składające się na diagnozę sytuacji uniwersytetów na rubieżach.
Proponowana tematyka zespołów problemowych:
- Nauka w uniwersytecie na rubieżach
- Mechanizmy kontr-hegemoniczności w nauce
- Historyczne uwarunkowania tworzenia uniwersytetów na rubieżach
- Kształcenie uniwersyteckie na rubieżach
- Oddziaływanie uniwersytetu na środowisko
- Uniwersytet źródłem zmiany jakości życia człowieka – perspektywa wewnętrzna i zewnętrzna